Man kan bryta benen på pinnar.

Hejsan,
 
Jag har haft en hästfri vecka då jag jobbat varje dag hela förra veckan. Jag har haft massa Nisse abstinens såklart och idag åkte jag ut själv.
 
Jag mockade boxen som såg ut som ett krig, Nisse och jag är inte överens i frågan hur man bajsar i sin box. Jag tycker att han ska bajsa i ett hörn och kissa i mitten. Nisse tycker han ska bajsa ÖVERALLT och kissa ÖVERALLT. Vi får nog ha utvecklings samtal och prata om det här han och jag. 
 
Efter att jag överfyllt en kärra med skit från boxen, tvättade jag rent vattenkoppen och krubban och fyllde upp hans hönät så det skulle vara välfyllt när han kommer in. 
 
Innan jag plockade in Nisse gick jag till hoppbanan och la fram 3 travbommar på ena långsidan med 1.30 i mellan och en bom över medellinjen samt en bom på andra långsidan och två sockerbitar (inte sådana man äter) i mitten  av ridbanan. 
 
Sen tog jag in Nisse och han fick stå i boxen för det var insläpp samtidigt. Jag gjorde honom ren och fin. 
Skrittade först ut med Anna och hennes fina häst Star. 
Nisse blev lite ledsen när vi skulle gå tillbaka igen när Star fick fortsätta men det gick bra. 
 
När vi kom in på ridbanan var han spänd som tusan. Och när jag skulle skritta över bommarna första gången höll han på att dö. Han trodde väl att han skulle krascha och bryta alla benen om han var tvungen att skritta över de där läskiga träpinnarna på marken. 
 
Så jag började med att trava honom för att få honom att slappna av, sänka huvudet och arbeta med bakbenen. Red serpentiner och la många stora volter för att få med sidorna. Galopperade några varv i lätt sits också och efter det blev han avslappnad. 
 
Så då sakta jag av till skritt och började först skritta över de ensamma bommarna och när han gjorde det bra testade jag med de tre på rad. Först vägrade han gå över men jag ställde honom framför bommarna och höll huvudet rakt så enda vägen för honom var rakt över bommarna och när han gick över så fick han massa beröm och då var det inga problem att gå över fler gånger tyckte Nisse för beröm är alltid kul att få. 
 
När han gjorde det bra i skritt så började jag trava. Han skulle trava lugnt och avslappnat och vara rak över bommarna. Och wow så fin han var över alla bommar så mjuk.
 
Meningen med dagens träning var att få honom rak över bommarna och lyssna. Han skulle sakta av när jag ville och hela tiden vara i en avslappnad form och på tygeln i över gångarna. 
 
Han var super duktig och fick massa beröm av en tjej i stallet som kollade när vi red. Hon tyckte han var super fin och att han kommer bli en fantastisk häst. 
 
Så guldstjärna till stjärnan idag! 
 
Puss


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Adonis

f.2008 Friendship - Bernstein

RSS 2.0